سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جشنها و اعیاد ایران باستان

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

جشنها و اعیاد ایران باستان

آئین ها و رسم های دینی

¢        آئین سدره پوشی ( زایش نوین )

جشنی است که خانواده های زرتشتی برای فرزندان خود به هنگام رسیدن به سن هوشیاری و مسئولیت پذیری برگزار می کنند .

نوجوان در کنار سفره سدره پوشی در برابر روشنائی می نشیند و موبد روبروی او می نشیند  . سروده مزده یسنو اهمی خوانده می شود .در این سرود ، نوجوان ، آئین نیاکان خود را می پذیرد و به پای بندی خود بر آئین  مزدیسنا ، گواهی می دهد . در پایان مراسم ، موبد همراه با خواندن اوستای تندرستی ، مخلوطی از دانه های برنج ، جو و برگ های خشک آویشن را به آرامی بر سر و دوش نوجوان سدره پوش می ریزد و با این کار تندرستی ، دیر زیوی و پایدار ماندن او را به آئین راستی آرزو می کند .

¢        آئین پیوکانی ( زناشوئی)

پیوکانی کاری نیک است .بنیادی است که یک زن یا یک مرد را به نام ”همسر“ به هم وابسته می کند تا توانایشان را در سازندگی و پیشرفت آفرینش ، رسائی یافته، شادی شان افزوده شود  و خوشبختی شان بیشتر گردد .

بنیاد پیوکانی ” زناشوئی ” باید بر پایه های خرد ، دوست داشتن ، همکاری و دلبستگی به سازندگی استوار باشد و از نادانی ، هوس و خود خواهی و ویرانگری به دور باشد .

در ایران باستان پنج گونه پیوکانی بود ، که بر دو پایه استوار بوده است .

1- همبستگی خانوادگی

2- نام و بقای خانواده


انگیزه سفر و گروههای سنی

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

 

انگیزه سفر و گروههای سنی

 

" قل سیرو فی الارض فانظرو کیف بداء الخلق ثم الله ینشِیُ النشاة الاخرة ان اللهَ علی کل شیءِ قدیر "

ای رسول به مردم بگو که در زمین سیر کنید و بنگرید که خدا چگونه آفرینش را آغاز کرد، سپس خداوند جهان آخرت را ایجاد خواهد کرد که خداوند بر همه چیز قادر و تواناست .

( سوره عنکبوت آیه 19 ) 

 

 حرکت و سفر به منظور دیدار پدیده های ناشناخته ، اماکن مختلف و مناظر جذاب طبیعت در نهاد انسانی نهفته است . از دیر باز همواره گروههائی از انسانها به خاطر دیدار بلاد دیگر و آشنائی با اقوام و جوامع مختلف بشری و دیدار مناطق جذاب و دلفریب طبیعت و نیز داد و ستد کالاهای مختلف ، رنج سفر رابر خود هموار می نمودند و با وجود خطرات مختلفی که زندگی و مایملک آنها را تهدید می کرد ، راهی مناطق دور و نزدیک می شدند .

سیاحان و جهانگردان با انگیزه های مختلف ، هر چند در طول مسیر و راه ، با تلخکامی ها ی فراوانی مواجه می شدند ، اما در نهایت بسیاری از آنان طعم لذت سفر را می چشیدند و با سرزمینها و ملل و ملیت ها و آداب و رسوم مختلف آشنا می شدند . اینگونه مسافرتها تا انقلاب صنعتی اروپا ادامه داشت ، اما پس از شکل گیری انقلاب صنعتی اروپا و ایجاد دگرگونی و تحولات عظیم در بسیاری از زمینه ها ، مقدمات شکل گیری صنعت توریسم فراهم شد . در دهه های اخیر با توجه به ضرورتهای مختلف ، صنعت گردشگری اهمیت جهانی یافته و از جایگاه ویژ ه ای برخوردار شده است .

با توجه به افزایش سفر بویژه در سالهای اخیر  ، می توان گفت ، تا کنون پژوهشهای متعددی درباره نقش جهانگردی در توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی صورت پذیرفته است، لکن درباره موضوع برنامه ریزی سفر برای گروههای جمعیتی در سنین مختلف پزوهش جامعی نشده است .

لذا برای پرداختن به این موضوع ، در ابتدا نیاز است جمعیت و گروه سنی را از دیدگاه جغرافیا بررسی نمائیم .


چرا مردم به سفر می روند ؟

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

انواع مسافران

 

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ با طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص: برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری دیگر. آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت .افراد ثروتمند معمولاً به اقصی نقاط جهان سفر می کنند تا شاهکارهای هنری را ببینند، زبان های جدید بیاموزند، با فرهنگ های جدید آشنا شوند و یا خوراکی های جدید نوش جان کنند. از زمان پیدایش جمهوری روم، منطقه بائی یکی از مناطق ساحلی معروف برای افراد متمول بوده است.( از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد.)

 

انواع مسافران

 

n       1- دوستداران طبیعت که معمولا افراد متاهل و دارای فرزند هستند و از نظر سنی و در آمد ،آنها اکثریت گروه گردشگران هستند . البته اندکی از آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و بطور کلی در شهرهای کوچکتر و مناطق شهری زندگی می کنند .


توریسم سلامت(Health Tourism)

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

توریسم سلامت(Health Tourism)

صنعت گردشگری پس از نفت و خودرو ، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می آید. این در گردش مالی کشورها جایگاه ویژه دارد و در آینده به حتم یکی از صنایع نخست جهان خواهد بود . سالها قبل مرکز گردشگری شکلی عمومی داشت. باگذر زمان و پیشرفت این صنعت ،کم کم زیر شاخه های تخصصی فراوانی شهر گردی ، گردشگری فرهنگی، آثار با ستانی، طبیعت گردی، گردشگری ورزشی و سلامت به آن اضافه شد. در این میان برخی برای بر خورداری از سلامت اقدام به سفر به شهر یا کشور دیگری میکردند، این افراد جزو گروه گردشگری سلامت قرارمی گیرند. گردشگری سلامت در تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی،دارای زیر مجموعه های مختلفی است که دامنه وسیعی از پیشگیری ،درمان و بازتوانی را برای افراد در بر می گیرد. برای این نوع گردشگری طبقه بندی های مختلفی وجود دارد. به این ترتیب گردشگری سلامت به گروه های زیر دسته بندی می شوند.

سازمان ها، شرکت ها و موسسات گوناگونی در کشور، متولی این صنعت محسوب می شوند و هر کدام، بنا به ارتباطشان با این صنعت، به تصمیم گیری در این حوزه می پردازند. سازمان گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشکی، شرکت ‌های بیمه، وزارت امور خارجه، وزارت رفاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه مطالعات استراتژیک صنعت جهانگردی. برخی از این نهادها دارای بخش هایی هستند که در حوزه این صنعت به فعالیت مشغولند.

اهداف صنعت گردشگری سلامت در ایران را می توان این گونه برشمرد:

1- اشتغال زایی و رشد کیفی در بخش سلامت کشور و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی

2- کسب درآمد و ارزآوری به کشور و حمایت از رشد اقتصادی در کشور

3- تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه؛ جذب گردشگران سلامت از کشورهای آسیای میانه قفقاز، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی.

کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه معتقدند با سرمایه گذاری، برنامه ریزی و معرفی و اطلاع رسانی توانمندی ها و ظرفیت های پزشکی و درمانی ایران و ارائه خدمات تخصصی به گردشگران خارجی می توان علاوه بر رونق بخشیدن حوزه گردشگری زمینه اشتغال زایی و درآمدهای قابل توجهی را برای کشورمان فراهم آورد.
آنان بر این باورند با توجه به جایگاه پزشکی ایران در میان کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس، توسعه و گسترش توریسم سلامت امری شدنی و امکان پذیر است اما باید در این زمینه شرکت ها و آژانس های گردشگر و مراکز درمانی بخش خصوصی با حمایت دولت تلاش بیشتری را برای حضور در بازارهای گردشگری کشورهای منطقه و بازاریابی این حوزه انجام دهند.

تدوین سند ملی و برنامه چهارساله گردشگری سلامت کشور ( با همکاری مدیران تدوین برنامه ملی گردشگری کشور ) و اجرای 10 تور تخصصی سلامت در نقاط مختلف کشور به منظور ارائه الگوی عملی تورهای تخصصی به تورگردانان، بخش هایی از برنامه های توسعه گردشگری سلامت است که پیش بینی می شود با اجرای طرح های مذکور سهم کشورمان از درآمد  50  میلیارد دلاری بازار توریسم درمانی منطقه مشخص شود. اما درحال حاضر هیچ آمار دقیقی از لحاظ تعداد گردشگر و درآمدهای حاصل از آن وجود ندارد. 

گردشگری سلامت چیست؟

 


جایگاه صنعت جهانگردی در کشور مصر

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

جایگاه صنعت جهانگردی در کشور مصر

 درطول تاریخ ، سرزمین مصر بعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری شناخته شده بود و زمانی که هردوت در دوران تاریخ باستان  سفری به کشور مصر داشت ،  از تفاوت فاحش بین مصر و کشور خودش بسیار تعجب کرده بود. البته کشور .مصر توانست این تصویر را در دوران تاریخ میانه و باستان حفظ کند . با این وجود ، کشف آثار باستانی فراعنه و بناهای مذهبی و فرهنگی ، جذابیت خاصی به این کشور داد ه است.از طرف دیگر ، موقعیت خاص جغرافیائی ، آب و هوای معتدل در تمام طول سال ، خطوط ساحلی وسیع با شنهای نرم و گنجینه ای از مرجانهای دریائی سفر به این کشور را لذت بخش تر می کند و این  قابلیتها موجب شده تا  سرمایه گذاری در بخش گردشگری در کشور  مصر  افزایش یابد .

 تنوع جهانگردی در مصر :

جهانگردی در مصر تنوع زیادی دارد.مهمترین و قدیمی ترین نوع آن ، گردشگری باستان شناسی و فرهنگی است ، که تجسمی از ملل دیرینه،  تمدن کهن مصر را به نمایش در می آورد و توریسم ماندگار فرهنگی و منحصر بفرد در تمام دنیا موجب تنوع گردشگری در مصر شده است ، ضمنا یک سوم بناهای تاریخی دنیا در این کشور وجود دارد. علاوه بر گردشگری باستان شناسی و فرهنگی ، انواع گردشگری متنوع در مصر وجود دارد که توریستهای  مختلفی را از سراسر دنیا جلب کرده است، انواع گردشگری شامل : گردشگری تفریحی ، گردشگری ساحلی ، گردشگری مذهبی ، گردشگری درمانی ، اکوتوریستم ، گردشگری ورزشی ، گردشگری گلف بازی ، گردشگری شکار ، گردشگری کویری ، گردشگری قایقرانی ، گردشگری شاد  و همچنین فستیوالهای گردشگری و رویدادهای فرهنگی و کنفرانسها و نمایشگاههای گردشگری است .

علاوه بر این ،کشور مصر بعنوان مرکز گردشگری غواصی که فعالیت جدیدی در توریسم است، توریستهای زیادی را به خود جلب نموده است . شهر شرم الشیخ بعنوان یکی از مراکز مهم غواصی در دنیاست ، بعلت پتانسیلهای محیطی  و طبیعت بی نظیرش ، آنجا را به یکی از مراکز عمده جذب گردشگران بومی و بین المللی تبدیل کرده است ، مضاف بر آن استراحتگاهی برای  گردشگری ماهیگیری ، غواصی و بزرگترین مرکز مجهز غواصی دنیا تبدیل کرده، که در سال 2007 موفق به اخذ جایزه بعنوان بهترین مقصد غواصی دنیا شده بود .


اندی کلا : (روستاهای شهرستان بابل )

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

روستاهای شهرستان بابل :

بر اساس مجلد شماره 28 ، فرهنگ جغرافیائی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران ، سال 1369

  

اندی کلا :

ده از دهستان لاله آباد ،  بخش مرکزی  ، شهرستان بابل ، استان مازندران

طول جغرافیائی 52 درجه و 32 دقیقه ، عرض جغرافیائی 36 درجه و 39 دقیقه ، ارتفاع 14 متر ،

 دشتی ، معتدل مرطوب ، در 16  کیلومتری جنوب باختر شهر بابل .

 

شعبه ای از رودخانه کاری که  از خاور  آبادی گذشته و به دریای خزر می ریزد .

جمعیت : 300  خانوار .

زبان : فارسی با گویش مازندرانی .

دین : اسلام ، شیعه .

کارو پیشه : کشاورزی ، دامداری و کارگری

کشت : آبی ، آب کشاورزی و آشامیدنی : از رودخانه ،  لوله کشی و چاه معمولی .

فرآورده : برنج.

رستنی ها : گیاهان گل گاوزبان ، گل بنفشه و بارهنگ ، که کاربرد داروئی دارند و پوشش گیاهی برای چرای دام .

جانوران: شغال ، روباه و خرگوش.

دارای : شرکت تعاونی ، مدر سه راهنمائی ، دبستان ، شورای ده ، حمام ، مسجد ، تعمیرگاه ماشینهای کشاورزی و 8 باب مغازه   است .


خزر می میرد !

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:59 عصر

خزر می میرد !

 

امروزه در آغازین سالهای هزار ه سوم انواع آلودگی ها شامل آلودگی آبها ، دریاها ، هوا و ... در جوا مع مختلف به بحران نزدیک می شود و عرصه محیط زیست را برای زندگی موجودات زنده بویژه انسانها تنگ و دشوار می کند .

دریاچه بزرگ و زیبای خزر در شمال ایران که وجود آن به لحاظ تاثیر بر شرایط آب و هوای مناطق  همجوار و برخورداری از جزایر ، تالابها ، خلیج ها و مصب رودخانه ها ی مختلف ، در زیست گاهی منحصر به فرد اهمیت بوم شناختی ( اکولوژیک ) به سزائی دارد . و این دریاچه را ، که بدلیل وسعت 460 هزار کیلومتر مربع به دریا معروف است ، دارای موقعیت استراتژیک نموده است .

اکتشاف نفت در این دریا و قرار گرفتن آن در کنار ه های کشور ایران و چند کشور آسیای میانه بر اهمیت خزر و جایگاه ممتاز آن افزوده است .


کوههای آسلمه منطقه درونگر

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:58 عصر

http://darehgaz.blogfa.com

سنگ عقاب سبلان

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:58 عصر

nc110.blogfa


طبیعت زیبای پاییز

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/8/20 1:58 عصر


   1   2   3   4   5   >>   >